Sailing Southbound @ Alaska - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Wouter Verton - WaarBenJij.nu Sailing Southbound @ Alaska - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Wouter Verton - WaarBenJij.nu

Sailing Southbound @ Alaska

Blijf op de hoogte en volg Wouter

29 Juli 2012 | Canada, Vancouver


Mijn vorige verslag heb ik keurig dag tot dag gedaan, maar ik denk dat het voor jullie weinig uitmaakt op welke dag wat gebeurd. Sowieso is de enige manier voor mij om de dagen bij naam te onthouden, de matten in de lift (daarop staat welke dag het is :) Leuke vraag van een gast die ze hebben gehad: die matten he? Hebben jullie die voor elke dag van de week?? )

Ondertussen ben ik alweer bijna terug in Vancouver, en wij gaan dit tourtje nog een aantal keer maken. In deze trip bezoeken we ook 1 dag Glacier Bay. Dat is een baai, waar nu diverse gletsjers in uit komen. Rond 1700-zoveel, was het eigenlijk 1 gletsjer, die helemaal in zee uitmond, maar tegenwoordig moet je tientallen kilometers de baai invaren, om bij de gletsjers te komen. Is super mooi om te zien, overal om het schip zijn grote en kleine ijsschotsen, en het is er heerlijk fris.

Helaas heb ik niet altijd tijd om naar buiten te kijken, er moet tenslotte ook gewerkt worden. Vorige week mocht ik alleen maar kijken, maar langzaamaan mag ik ook dingen doen. Zo werkte ik op de inscheepdag in Seward samen met mijn collega bij de telefoon. Omdat de meeste vragen simpel zijn op de eerste dag, vonden ze dat ik dat best aan kon. En dat ging me ook goed af.
Ze werken hier met een draadloze headset, en dat werkt heerlijk ;) ik zit nooit meer te ouwehoeren met een draadje ;)

Om toch het werk even te vergelijken met het OH, het aantal telefoontjes dat je krijgt, is te vergelijken met de aankondiging van een Elfstedentocht ;) We hebben rond de 630 kamers/staterooms, dan hebben jullie een idee. Wij zijn een van de kleinste schepen van de Holland America lijn ;)

Qua weer is het altijd afwachten in Alaska. Zo komen we ook regelmatig in Ketchikan, en daar regent het 330 dagen per jaar... dan valt Nederland nog best mee toch? Ze noemen regen daar dan ook maar 'liquit sunshine'. De eerste keer dat ik daar was, was het heerlijk weer, maar afgelopen week kwam het met bakken uit de lucht. Er zijn ergere dingen natuurlijk.

Vorige cruise ben ik in elke haven van boord geweest, want je moet toch in elk geval 1 keer in elke haven zijn geweest. Het was de eerste week continue heerlijk weer, veel beter dan was voorspelt, en dat is erg lekker. Ook loop ik regelmatig even een rondje over het dek buiten, even lekker frisse neus na dagje werken. En lang leve de fitness! Ze hebben hier goede apparatuur, en wat is er leuker dan uitkijken over de zee, walvissen/orka's zien zwemmen, en ondertussen een paar km hardlopen?

Qua werk gaat het wel even duren voordat ik volledig ben ingewerkt. Ik moest er ook wel even aan wennen om alles weer haast vanaf het begin te leren. Ik was gewend dat ik sowieso het computersysteem door en door ken, en nu is alles nieuw. Erg frustrerend af en toe :P maar ja, dat hoort erbij.
Er is een inwerk-checklist, die eigenlijk 2 maanden mag duren, maar mijn baas wil dat ik die het liefst in 1 maand afrond. Tot nu toe gaat het voorspoedig, iedereen wil graag helpen.

Omdat wij ook Nederlandse gasten aan boord hebben, krijgen wij ook Nederlands nieuws. Wel leuk om te lezen. De zomer is eindelijk doorgebroken :) werd hoog tijd, nu kijken hoeveel dagen het zo blijft natuurlijk haha :P
Voor onze Nederlandse gasten, leveren wij alle informatie in het Nederlands. Datzelfde geldt voor de Duitse en Spaanse gasten. Andere talen kan ook, maar dan moet je ze wel volledig beheersen.

Gasten vinden het geweldig als je een praatje met ze aanknoopt. Iedereen wil graag weten hoe het is om op een schip te werken/leven, maar de nr 1 vraag is toch: where are you from? Op mijn naamtag staan twee vlaggen, die weergeven welke talen je spreekt, dus af en toe word ik ook aangesproken in het Nederlands of Duits.

Er is alleen 1 klein puntje.. niemand, op een paar Nederlandse officieren na, kan mijn naam correct uitspreken ;) Ik heb mijn naam al met Zweedse, Duitse, Mexicaanse, Indonesische en Filipijnse tongval gehoord, en ik moet er altijd om lachen:P

Mijn camera heeft besloten kuren te gaan vertonen.. de kwaliteit is niet meer zo goed, en zodra er een zonnetje doorbreekt, zijn de foto's bijna altijd totaal overbelicht.. maar ik blijf proberen :P

Ik kan heel veel over mijn werk gaan vertellen natuurlijk, maar ik heb geen idee wat jullie leuk vinden om te weten.. Dus als je een vraag hebt, post hem als reactie hieronder, of via facebook, dan weet ik ook waar ik over moet typen :D

Groetjes vanuit Alaska/Vancouver!
Woute


  • 29 Juli 2012 - 11:24

    Peter:

    Hoi Wouter,

    Weer een verslag in de mailbox. Nu ik zelf zo'n album heb bijgehouden is het toch leuk om ook verhalen van anderen te lezen. So du hast auch die deutsche Flagge auf Ihrem Namensschild, sehr gut, ;) Dus bijna terug in Vancouver, en dan een paar dagen vrij? Er is genoeg te doen, dus geniet ervan.

    Groeten Peter

  • 29 Juli 2012 - 14:24

    Jasmijn:

    Hee Boefiebeertje! :D

    Wat leuk om allemaal te lezen!
    Vind het echt leuk dat je het er zo naar je zin hebt en dat mensen ook zo geïnteresseerd zijn in wat je doet.
    Zou graag een keer een cruise meereizen met je!
    Lijkt me prachtig om het daar is te zien.

    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen :D

    Xxx
    Jasmijn

  • 29 Juli 2012 - 18:01

    Jolanda:

    zou je mij uit de mail lijst kunnen verwijderen? ik kan me alleen maar aanmelden :S

  • 01 Augustus 2012 - 20:55

    Peter:

    Maakt niet uit wat je schrijft, behandel het als een daybook? diary is niet grappig. Als het ergens specifiek over moet gaan krijg je toch iets geforceerds. een grappig verhaal over passagiers is altijd leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 17841

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 18 Januari 2013

Cruising around the world

Landen bezocht: