Tot ziens Alaska! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Wouter Verton - WaarBenJij.nu Tot ziens Alaska! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Wouter Verton - WaarBenJij.nu

Tot ziens Alaska!

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

23 September 2012 | Canada, Vancouver

Vancouver, de laatste keer!

Eindelijk! Het Alaska seizoen is om! Nu lijkt het net alsof ik hier maanden zat, maar werkelijk zijn het twee ruime maanden. De havens waren leuk, maar ik ben blij dat we nu onze nieuwe positie gaan opzoeken, en het word nu een aantal keer varen tussen San Diego (Californië) en Ford Lauderdale (Florida). Een reis van totaal 14 dagen, door het Panama kanaal, met meerdere stops in Mexico, maar ook onder andere Guatemala en Panama City.

De laatste weken Alaska werd het weer wel slechter. We hebben 1 keer niet op tijd kunnen uitvaren, omdat de wind te hard vanuit de bergen tegen het schip aan het blazen was, waardoor de bemanning niet veilig de lijnen kon binnenhalen, en we hebben 1x Glacier Bay overgeslagen, omdat de dag ernaar er golven van 20-25 meter werden verwacht, op de route die we moesten varen. Nu kan de ms Statendam veel hebben, en meer dan dat, maar erg comfortabel word het er niet van.
Nu viel de zee mee, golven van 10 meter hebben weinig invloed op dit bootje. Wel regende het telefoontjes van gasten op de receptie voor zeeziekte pilletjes, hingen er overal kotszakjes (werd goed gebruik van gemaakt) en waren de appels niet aan te slepen (schijnt heel goed te werken, tip!)

Gelukkig heb ik nergens last van, ik vind het alleen maar humor, en heerlijk slapen 's avonds. Door het slechte weer, hadden we dus 1 haven overgeslagen, en kwamen we 1 dag te vroeg aan op de eindbestemming. Wij hadden dus een overnachting in de haven, van het altijd bruisende Seward (ten grootte van Goutum, jullie kunnen de feest stemming, tropische palmen en bountystranden er zelf wel bijdenken...) De volgende dag blies de wind met windkracht 9 om het schip heen, en ik was blij dat we niet midden in de golf van Alaska dreven. Om het nog leuker te maken, halverwege de avond, besloot het elektra systeem er mee op te houden. Toen was ik helemaal blij dat we stevig vast lagen aan de wal :P

Deze week is het weer super geweest, de mensen op deze cruise hebben echt mazzel gehad. Normaal regent het altijd in deze tijd van het jaar, en de dagen zijn echt kort. Het is licht vanaf 7 uur ongeveer, en donker om 18:00, beetje afhankelijk van waar we zijn in Alaska.

Nog even wat praktische informatie! Het is mogelijk om mij brieven of pakketjes te sturen, en dat kan naar de volgende adressen.

Brief formaat:
Holland America Line
Statendam – Wouter Verton 88346
1850 Eller Drive
FT Lauderdale, FL 33316

Pakket formaat:
IWS/HAL-HR Dept
Statendam – Wouter Verton
3400 McIntosh Road A5
Fort Lauderdale, FL 33316


Houd er rekening mee, dat de zendtijd best heel lang is, hoe lang precies is niet bekend voor mij.

Afgelopen week ben ik nog op een excursie geweest. Vlakbij Ketchikan is een nationaal park, de Mysty Fjords. Erg gaaf, indrukwekkend om te zien. Het landschap is hier sowieso apart. Alles bestaat uit rotsen, en op de meeste plekken is amper zandgrond. De bomen staan ook heel dicht op elkaar, en in plaats van dat de wortels de grond in gaan, groeien ze in het dunne laagje grond naar elkaar toe. Ze houden handjes vast, om het simpel te zeggen.
Leuk feitje, Ketchikan ligt in een regenwoud. Nu was mijn eerste gedachte aan een regenwoud, meer het Amazone regenwoud ofzo, maar dat is een tropisch regenwoud. Hier is het een alle jaartijden regenwoud. Het blijft altijd groeien, en was heel gaaf om doorheen te wandelen.
Ik heb 1 tour gedaan, beren spotten in Ketchikan (2 weken terug), en via touwbruggen gingen we over een zalm stroom. Het had enorm veel weg van de droomvlucht in de Efteling. Zo'n mistig sfeertje, alleen dan met levende beren :P
Mijn verjaardag vier ik dit jaar in Puerto Vallarta, Mexio :P Nu kun je daar heel goed, niet in een aquarium, zwemmen met dolfijnen, dus ik weet wat ik mijzelf voor mijn verjaardag ga geven :P Lijkt me echt super.

Qua werken, dat doe ik hier natuurlijk het meeste (tussen de 9 en 11 uur per dag) gaat het allemaal prima. Ik heb mijn eigen taken gekregen, en daarnaast werk ik nog altijd in de backoffice. Zo rond mid-oktober ga ik naar de front office, kijk ik wel naar uit. Gastcontact aan de telefoon is leuk, maar in person is toch net even wat beter werken voor mij.

Ik ga lekker genieten van alle bountystranden, zwemmen in blauw water en kijken hoe het Panama kanaal eruit ziet (het schip is trouwens live te zien :P op deze link: http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html ) en ik spreek jullie later!

Groetjes vanuit British Colombia! :D

Wouter


  • 23 September 2012 - 22:24

    M.Wind-Otger:

    Hallo Wouter, fijn dat je het naar je zin heb, je moet maar zo denken deze ervaringen nemen ze je niet meer af.
    Bij zeeziekte moet je vooral blijven eten, dan zijn appels lekker fris.
    Ik zelf ben eigenlijk nooit zeeziek geweest, ja heel in het begin, maar dat was een heel klein schip.
    De laatste jaren bij opa aan boord had ik nooit ergens last van.
    Het Panamakanaal is erg leuk om oor te varen, wij hebben dat één keer op d dag gedaan. Ons schip was van die maat dat we er 's nachts doorheen voeren.
    Ik had me van het gezicht op de wal van het Panamakanaal veel voorgesteld, maar het waseen droge bedoening.
    Het door locomotieven laen trekken is wel leuk.
    Wij hebben een aanvaring gehad midden op het Panamakanaal, hebben daardoor 14 dagen moeten blijven liggen, gelukkig het breddste gedeelte.

    Wij hadden en blackout, je datstuurt een schip niet meer.
    Geniet vn alles wat je ziet, liefs oma

  • 24 September 2012 - 10:10

    Elles:

    De kaart is ingekocht! :)
    Hoe lang zou hij onderweg zijn? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 17844

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 18 Januari 2013

Cruising around the world

Landen bezocht: