Cruising Midden Amerika - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Wouter Verton - WaarBenJij.nu Cruising Midden Amerika - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Wouter Verton - WaarBenJij.nu

Cruising Midden Amerika

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

08 Oktober 2012 | Panama, Panama-stad

Zo, het word maar weer eens tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn belevenissen. Mijn vorige reisverslag heb ik getypt terwijl ik in Vancouver was, het laatste bezoek voorlopig aan deze stad. Erg de moeite waard, dus mocht je ooit een weekendje vrij hebben, en niet weten wat je moet doen, pak het vliegtuig! (slechts 13 uur vliegen, jetlag krijg je er gratis bij!)

Van het hele slechte weer in Seward, werd het weer per dag beter. Vancouver was prachtig, de dag daarna lagen we bij Vancouver Island, de stad Victoria, en toen voor het eerst buiten kunnen lunchen op het achterdek. Bleke huid van 2 maanden koude lucht gaat langzaam weer een kleurtje krijgen. Dat werd tijd !

Deze cruise bestond eigenlijk uit twee delen. Vancouver naar San Diego, en San Diego naar Fort Lauderdale. Er zijn dus mensen aan boord die slechts 4 dagen mee varen, maar ook mensen die 19 dagen meevaren. Verschil moet er zijn toch?

Ik was blij! Victoria ochtend vrij! Heerlijk de stad verkennen, ik hoorde van iedereen dat het een hele mooie stad is, slechts tien taxi minuten weg van de haven. Tot ik op het veiligheidsschema keek.. Algemene brand oefening... Om half elf, daarvoor mag je het schip niet af, en daarna moest ik werken. Jammer, maar helaas. Dan maar later er nog eens naar toe op vakantie.

San Diego was top! Precies zoals ik me had voorgesteld, tropisch warm zonnetje, slippers aan, en ik had de ochtend vrij, dus kon heerlijk ontbijtje scoren en de stad een beetje verkennen.
Omdat ik nu aardig gewend was geraakt aan de snelle 7 daagse cruise in Alaska, is het toch even omschakelen naar de langzame 15 daagse. Het werk is namelijk niet verschillend, de taken van een cruise zijn eigenlijk gelijk. Nu hebben we dus veel meer tijd voor alles, en zakt het stressniveau van de front office naar een normaler peil, om het goed uit te drukken.

De havens zijn natuurlijk wel even heel wat anders. Deze cruise legden we aan in Vallarta, Huatulco en Chiapas in Mexico, Quetzal in Guatamala en Corinto in Nicaragua. Vallarta viel me een beetje tegen. Dat is echt al een compleet toeristisch gebeuren, maar 1 groot voordeel: er is een mega Wallmart recht tegenover de pier. Natuurlijk erg handig om in het goedkope Mexico je nodige boodschappen in te slaan.

Huatulco is meer mijn haven. Hier was ik wederom een ochtend vrij, dus ben na mijn ontbijt gelijk de zee in gedoken om te snorkelen, mega veel vis gezien. Heel anders dan Alaska, heb mijn eerste nemo vissen ook gespot. Het volgende waar ik naar op zoek ga zijn de schildpadden natuurlijk! Voor toch ook even wat actie op de vroege ochtend, even een waterscooter gehuurd. Nu hebben golven van 2 meter geen invloed op een cruiseschip, maar op een waterscooter is dat toch anders. Ik heb aardig wat keren in de lucht gevlogen, van golf naar golf. De tijd, en de benzine, waren zo om/op en ik moest weer terug naar het schip voor een douche en aan het werk maar weer.

In Guatamala voor het eerst een ervaring gehad met een zwart strand (na een aparte taxirit.. welke taxi valt meerdere keren uit? En word aan alle kanten ingehaald door fietsers?:P) Dat is heel apart, en lijkt best vies. Wit zand tussen je tenen valt niet zo op, als je een blanke huidskleur hebt tenminste, maar zwart zand lijkt toch niet zo fris. Het word ook ongelovelijk heet in het zonnetje (het is al zo’n 35 graden). De zee is echter fantastisch. Guatamala ligt aan allebei de oceanen (caribisch gebied aan de oostkust, en oceaan aan de westkust) en dat maakt de golven toch net even wat sterker dan een gemiddeld dagje Noordwijk aan zee, of Terschelling. Ik ben een aantal keer goed naar beneden gedrukt door een golf die toch net even iets sterker was dan ik dacht. Lekker verfrissend ;)

Omdat je niet alleen maar ontspanning moet doen, vind ik, besloot ik me in te schrijven voor vrijwilligerswerk in Nicaragua. HAL doet altijd een project in 1 van zijn havens, en dit seizoen was het een school in Corinto. In alle vroegte ging ik samen met zo’n 50 collega’s, waaronder de kapitein, naar deze school toe, om het te voorzien van een nieuwe laag verf, nieuw materiaal enz enz. Was erg leuk om te doen, en je leert toch maar weer waarderen wat we allemaal hebben in Nederland. Tijdens een pauze, maakte ik bijvoorbeeld een papieren vliegtuigje voor een jongetje van 11. Dat jochie heeft de hele rest van de tijd met het vliegtuigje lopen spelen en doen. Dat zie je in Nederland niet zo veel :P alles bij elkaar, was het een leuke ervaring, en de school ziet er weer prachtig fris uit. Foto’s volgen!

Na Nicaragua natuurlijk racen naar het Panama kanaal, om op tijd te zijn voor ons slot. Panama zelf is warm, heel warm. Gelukkig viel het deze keer mee, omdat het vrij bewolkt was, maar ik was blij dat de airco op de front office goed zijn werk doet. Het kanaal zelf was groen (we zitten midden in het regenseizoen, af en toe komt het echt met bakken uit de lucht, zo hard dat we de buitendekken allemaal sluiten) en sommige stukken waan je je midden in de jungle.

Zo'n ritje door het 80 mijl lange kanaal is trouwens niet heel goedkoop. Het hangt allemaal af van de massa van het schip, niet hoeveel mensen erop zitten. Deze doorvaart kostte ons $239.452,23. Wilt u even pinnen?

Nu hard op weg naar Aruba! Een Nederlands eilandje, ik heb de ochtend vrij, en ik denk al dat jullie weten wat ik ga doen! Snorkelen! Tien minuten van Oranjestad (de hoofdstad) liggen 3 stranden, waaronder 1 van de mooiste stranden ter wereld: Eagle Beach. Ik heb het nog niet gegoogled, maar ik geloof het graag.

Hoe gaat het met jullie? Ik lees dat de hefst al aardig is begonnen :P Facebook feestjes in Groningen? Ik hoor het graag!

Groetjes vanuit het Caribisch gebied :) Beetje Pirates of the Carabian gevoel :P
Wouter

  • 10 Oktober 2012 - 22:21

    Dinahuizenga:

    Hi ex collega...

    Oh oh oh wat ziet het er Allemaal cool uit! Leuk om je verhalen iedere x te lezen. We hebben het regelmatig over je in de kantine! Dus hard werken? Wel chill dat je nog zoveel leuke dingen kunt doen. Of valt dat in werkelijkheid tegen? Ik wens je veel plezier de komende tijd op je nieuwe route! Ik kijk uit naar je volgende verslagje!

    Groetjes dina

  • 17 Oktober 2012 - 22:38

    Sjoukje:

    Hee vakantieman

    Zo lijkt het in ieder geval ;) Hard werken, Wouter, nee joh, lekker genieten van al het moois wat hij ziet en op zijn pad komt!
    Wat geweldig om je verhalen te lezen, toch echt wel een beetje jaloers op je hoor!

    Het is hier inderdaad herfst..:( Niets aan. Verder gaat hier alles goed. Eindelijk nieuwe kleding lijn gezien en ziet er erg goed en mooi uit. Zoals het er nu uitziet november passen en dan zal de levering begin het nieuwe jaar binnen komen.

    Jij vooral maar gaan genieten!!

    Doeg!!

    Groeten, Sjoukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 17834

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 18 Januari 2013

Cruising around the world

Landen bezocht: