Haaien in het paradijs - Reisverslag uit Moorea, Frans Polynesië van Wouter Verton - WaarBenJij.nu Haaien in het paradijs - Reisverslag uit Moorea, Frans Polynesië van Wouter Verton - WaarBenJij.nu

Haaien in het paradijs

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

13 December 2012 | Frans Polynesië, Moorea

Een paar dagen geleden heb ik al even een foto op Facebook geplaatst, van het gebied waar ik mij nu in bevindt. Het is echt de middle of nowhere.. Vanuit San Diego zijn we eerst natuurlijk naar Hawaii gegaan, en vervolgens afgezakt naar het zuiden. Ondertussen zijn we aangekomen in Frans Polynesie, en hebben er deze cruise al 9800 KM opzitten. Eitje toch?

In mijn vorige blog vertelde ik al, dat we Christmas Island hebben vervangen door Fanning Island, maar helaas zijn we ook daar niet geweest. We hadden golven van een meter of 4, opzich niet erg, maar je moet aardig atletisch zijn om A: uberhaupt in de tender terecht te komen B: ook nog droog te blijven. Wanneer we niet in een haven liggen, dan varen we met onze reddingsboten gasten van het schip naar een kleine haven, en dat betekend dat we een speciaal platform uit het schip vouwen, wat gelijk is aan de waterhoogte.

Maar helaas, onze gasten zijn niet zo elastisch meer, om het rustig te verwoorden, en omdat we dan de veiligheid niet kunnen garanderen, hebben we helaas Fanning Island ook moeten overslaan.

Doordat we eerder weggingen hebben we de volgende dag een scenic cruise gedaan langs Starbuck Island. En nee, dit staat compleet los van de koffie  Starbuck Island is een onbewoond eiland, en voor iedereen die Pirates of the Caribbean heeft gezien, het lijkt enorm veel op het eiland waar Jack Sparrow achtergelaten wordt.. Helaas konden we er niet dichterbij komen dan 2 mijl, we willen geen Concordia taferelen natuurlijk.

Na een extra portie zeedagen aangekomen op Bora Bora. In mijn gedachte: palmbomen, eeuwige zonneschijn, paradijs op aarde natuurlijk. Dus ik gelijk vanuit mijn kamer naar de boeg toe, camera mee, en hoppa het dek op… gelijk een bak water in m’n nek.. bleek het te regenen. Helaas bleef het regenen, maar gelukkig was ik de hele dag ingeroosterd en kon ik toch niet aan wal gaan.

Zaterdag was ik de hele ochtend vrij, dus ik stond om half zeven ‘s ochtends bij de tenders, zodat ik tenminste iets had aan mijn tijd aan wal. Door het tenderen betekend het dat je makkelijk een half uurtje heen en half uurtje terug aan het varen bent.

Aan wal wat gesproken met locale bevolking, op zoek naar een goede plek om te snorkelen. De duikstores gingen pas om tien uur open, dus helaas ging dat niet door. Maar ik werd door een eilandbewoner afgezet bij een ideale plek, met veel vissen enzo. En dat heb ik geweten. Natuurlijk alle tropische Nemo visjes die je maar kunt verzinnen, en een aantal scholen roggen die langs kwam zetten.

Nu is bij het duiken in Nederland het grootste beest wat je tegenkomt een snoek, maar hier kwam ik in wat dieper water (metertje of 6) een iets groter visje tegen: haaien… wat een geweldige ervaring! Welke soort het precies was, geen idee, maar ik was al vertelt dat ze niet gevaarlijk waren voor mensen. Je hart maakt toch wel even een sprong als er een haai van 3 meter nog geen meter van je vandaan zwemt :P

In elk geval een top ervaring om je dag mee te beginnen, en na het snorkelen was het verder een droge dag. Zelfs het zonnetje brak door, en zo kon ik Bora Bora ook even verkennen met zonlicht, zoals het paradijs op aarde hoort te zijn. Helaas moest ik snel weer aan het werk.

Het slechte weer kwam echter snel weer terug, en de volgende stop, Raiatea, moesten we helaas vanwege het slechte weer annuleren. De golven kwamen van alle kanten, en om door het rif heen te komen, konden we geen wind en golfslag gebruiken. Daardoor hadden we 2 overnachtingen in Papeete, Tahiti. Helaas heb ik alleen de tweede avond vrij gehad, maar er was helemaal niets meer open. Wel een heerlijke tropische regen meegekregen..

Ik moet zeggen, tot op dat punt, viel mijn ervaring van Frans Polynesie zwaar tegen. Maar als het regent, maakt het ook erg weinig uit of je nu op Terschelling zit, of Tahiti. Het regent, punt :)

Dinsdag ochtend begon ik om 6:00 ‘s ochtends op de receptie, en mijn desk heeft een raam, en ik zag een prachtig eiland. Ik was de hele middag vrij, dus dat kwam mooi uit. Via een wilde tender rit aangekomen op Moorea (google de foto’s maar, echt super!). Moorea is niet zo toeristisch.. een collega had mij gevraagd koelkast magneten mee te nemen, maar die hadden ze niet.. zo toeristisch is het daar :)

Heerlijk wezen zwemmen en rondgelopen, toch nog even genieten van een zonnetje. Kokosnoot gedronken, en toen weer terug naar het schip. Ik bevind me momenteel ten zuiden van de evenaar, en ik moet de 16e koning Neptunes om toestemming gaan vragen om de evenaar over te steken. Daar gaat een hele ceremonie aan te pas, waar de meest wilde verhalen over rondgaan. Iets met slijm en vissen kussen.. ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes vanuit Frans Polynesie!
Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 17793

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 18 Januari 2013

Cruising around the world

Landen bezocht: